Panajachel, meer van Atitlan, Chichicastenango - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Guus en Jose - WaarBenJij.nu Panajachel, meer van Atitlan, Chichicastenango - Reisverslag uit Panajachel, Guatemala van Guus en Jose - WaarBenJij.nu

Panajachel, meer van Atitlan, Chichicastenango

Door: Guus en Jose

Blijf op de hoogte en volg Guus en Jose

02 April 2015 | Guatemala, Panajachel

Hallo allemaal,

We zijn in Guatemala! Wat en ervaring om hier te zijn.
Gisteren de lange hobbelige rit met zeer veel drempels langs prachtige natuur, maar ook veel armoedige vaak lemen hutjes, waar je meestal de vrouwen en kinderen ziet, vuil. Daar is echte armoede.

Ook bijzonder was het bij de grensovergang. Het was druk en chaotisch. We kregen een andere bus, maar deze kon niet bij de grens komen, dus moesten we met oude grote auto's met laadbak met zijn allen achterin, door de drukke marktstraat, flink bergaf in smalle steegjes ( achtbaan!). Wel ook lachen en bijzonder om eens mee te maken! Dit is in dit land op deze manier het goedkoopste vervoermiddel. daarnaast zie je ook tuktuks en heel leuk zien uit de chicken bussen. dit zijn oude Amerikaanse bussen die ze naar Guatemala hebben gehaald en hun hebben ze helemaal opgepimt. Ze zijn meestal stampvol en laten vaak een zwarte roetwolk na.
Ook vragen we n busverzamelingplaats hiervan, dit gebeurt met veelgeroemde, geschreeuw en lawaai.

Laat kwamen we aan bij ons leuk, eenvoudig hotel bij he meer van Atitlan. Dit is heel mooi, gelegen tussen 3 vulkanen.

Vandaag 1 april gingen we nog een berg op naar een bidplaats van een religieus figuur Maximon. Mensen kunnen hier heen gaan als ze iets van kwaad ( ziekte, vreemd gaan, ongelukkige en allerlei zaken). De religieus leider doet dan een hele ceremonie en dit zou dan helpen om het kwade oog weg te halen!

S' middags naar Chichicastenango, de markt! Heel kleurrijk, meest kleurrijk wat we tot nu gezien hebben, heel druk, lawaaierig, leuk. Mensen zijn ook druk bezig met voorbereidingen van de heilige week en de processies die nu gaan beginnen. In de kerken zag alle grote soor brancards met opgetooide beelden klaarstaan, veel bloemen, mensen met groet palmbladen.op het bordes voor de kerk zat vol mensen,op de grond grote dennennaalden, iedereen wil iets bijdragen aan de semana santa. Heel bijzonder om te zien.

Guatemala is echt een andere wereld als bij ons.
Vanavond na de drukke markt nog heerlijk samen aan het meer gedronken en gegeten!!!!

Morgen gaan we naar Antigue en nog een boottocht over het meer van Atitlan.
De vakantie is echt mooi.

Voor jullie allemaal ook alvast een fijne Pasen!

Groetjes,
Guus en Jose

• 02 April 2015 - 13:45

Leon Curvers:

Hallo luitjes,
    Hoe groot was "de schade" op de geweldige markt ????
    Wij hadden er indertijd nogal wat gekocht. En jij Jose ?
    Wij zijn zeer benieuwd naar jullie wandelavontuur naar de "Pecaja" vulkaan. Denk aan je schoenen want in de buurt van de stromende lava is het heel warm. Succes met de beklimming.
    Jullie zitten tevens in "het jade-centrum". Jose, sla je slag, want zo mooi en (relatief) goedkoop krijg je het nergens.

• 02 April 2015 - 13:56

Dick EnCarry:

nou nou vrienden, de ene reis lijkt wel spectaculairder dan de andere. Geweldig mooi allemaal wat jullie meemaken.
    Vanuit Brunssum wensen we jullie ook fijne Paasdagen. Wordt dat trouwens daar ook gevierd?? Dan... niet teveel eieren hè xx

• 02 April 2015 - 17:35

Zus :

Heel mooi ,Is daar goedkoop he ,en veel armoe,maar wel heel mooooi.
    geniet er van ,Fijne paas dagen ,wensen wij jullie zus en Thei,xx

• 02 April 2015 - 17:35

Zus :

Heel mooi ,Is daar goedkoop he ,en veel armoe,maar wel heel mooooi.
    geniet er van ,Fijne paas dagen ,wensen wij jullie zus en Thei,xx

Guus en Jose

Lieve kinderen, familie en vrienden, Onze vierde verre reis komt in zicht. Op naar de Maya route! We vertrekken op 23 maart om een rondreis te maken van Mexico naar Guatemala, Honduras, Belize en weer terug naar Mexico. We gaan met een groep van 20 personen. Op 16 april vliegen we weer naar huis. Als jullie ons reis willen volgen vinden wij dat hartstikke leuk! We hebben er weer veel zin in. Veel groetjes, Guus en José.

Actief sinds 01 Mei 2010
Totaal aantal bezoekers 19867