SAN Cristobal de las Casas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Guus en Jose - WaarBenJij.nu SAN Cristobal de las Casas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Guus en Jose - WaarBenJij.nu

SAN Cristobal de las Casas

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg Guus en Jose

31 Maart 2015 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje uit n ook regenachtig SAN Cristobal de Las Casas, maar niet te min heel gezellig.

Gisteren, zondag, hadden we een lange, hobbelige busreis naar dit stadje. We reden wel door prachtige natuur!
Onderweg stopten we nog als eerste bij de waterval Misol-Ha, gelegen op ongeveer 1800 meter hoogte. Heel mooi, je kon nog onder de waterval doorlopen naar een glibberige grot. leuk.
De volgende stop was weer een waterval bij Agua Azul ( blauw water). Dit is een serie watervallen die in een snelstromende rivier stort. Schitterdend!

Rond 17.00u kwamen we in ons hotel, Casa Mexicana. Heel mooi koloniaal hotel. SAN Cristobal ligt op ruim 2100 meter en het is meteen en stuk koeler.Het is omringd door prachtige bergen en indianendorpen. Het is een heel gezellig stadje met muzikanten, schilders en andere kunstenaars, veel restaurantjes, marktjes, kleurige winkeltjes en schitterende handwerken die op straat verkocht worden. Heerlijk voor José!

Vandaag, maandag, bezochten we 2 indianendorpen. Leuk om te zien en te horen van onze gids hoe deze mensen leven. Ze hebben allebei hun eigen klederdrachten en vullen hun katholieke geloof op hun eigen manier in. We mochten in de kerkjes kijken. Heel bijzonder om te zien, de mensen zijn nu al goed bezig met semana santa voorbereidingen.
In het eerste kerkje lagen allemaal dennennaalden op de grond, de beelden die gedragen gaan worden kn de processies stonden al klaar op een draagbaar. Dit allemaal heel groots en kleurrijk, veel bloemen. Mensen speelden een eentonige muziek, geroezemoes, mensen geknield op de grond offerden een blikje cola! ( cola is voor hun iets belangrijks), Heel veel kaarsen en wierook! Indrukwekkend.

Ook bezochten we nog een familie, zagen hoe ze borduurden en weefden. Van deze familie mochten we wel foto's maken, verder willen ze dit absoluut niet hebben, mensen denken dat je hun ziel weg neemt! Als je wel doet kan je problemen krijgen, dus hier helaas niet zo veel foto's kunnen maken.

S' middags zijn we gezellig in San Cristobal gaan wandelen, helaas wel met de paraplu!

Leon, de speedboottocht konden we niet maken, want de weg was versperd door een demonstratie.

Morgenvroeg om 6.15 uur vertrekken we naar Panajachel aan het meer van Atitlan in Guatemala.Dit wordt de hele dag reizen tot 19.00 s'avonds.

Agnes, je vroeg de verschillen van de tempels. Er zijn vast nog meer verschillen, maar hier zijn enkele.
Het is de ouderdom tussen 300 en 800 na chr.
De eerste van Chitzen Itza is strak met slangenkoppen ( de tempel van de gevederde slang).
Die van Uxmal ( de tweede) is ovaal , veel meer hiërogliefen en inscripties, meer mooie begroeiing. De betekenis van de regenngod Chaac.

De derde in Palenque heeft weer andere vormen en vooral de ligging in het oerwoud is speciaal. Deze heeft een plat dak.
Ze zijn alledrie mooi op hun eigen manier.

Buiten horen we nu en gisteren al steeds vuurwerk geknal, dit heeft allemaal al te maken met de vieringen van de Semana Santa ( heilige week). Gisteren ging het door tot 12.00 uur s'avonds! Ik hoop dat we wat kunnen slapen.

Groetjes en liefs,

Guus en Jose

• 31 Maart 2015 - 09:19

Bert En Gertie:

In vroeger eeuwen werd er een mens geofferd, nu een blikje cola. Wij noemen dat vooruitgang maar of de goden daar ook zo over denken? En wat gebeurt er met dat blikje cola nadat het geofferd is? Blijft dat iedereen de ogen uitsteken, is het voor een arme sloeber die nooit geld heeft voor een blikje cola of is er een of andere 'god' die het stiekem leegdrinkt als er niemand kijkt?
    Goede reisdag. Er is vast genoeg te zien onderweg. Vierkante billen zal je er niet van krijgen.
    Groetjes, Bert en Gertie

• 31 Maart 2015 - 13:36

Zus:

Heerlijk iederedag weer iets anders te zien ,geweldig .
    hier is het weer heel slecht ,groetjes zus xx

• 31 Maart 2015 - 15:54

Leon Curvers:

Hallo luitjes,

Na San Christobal gaan jullie straks TE VOET de grens met Guatemala over (wel een taxi door niemansland, dus zo ver lopen is het ook weer niet).
    Daarna draaien jullie de klok gewoon 20 jaar terug althans dat was onze beleving in 2011. Geniet wel van de schoonheid en ongereptheid van de natuur. Jose, koop niet teveel op de markt in Chicocastenago. Er is zoveel moois te koop echter heeeel veeeel afpingelen. Succes en we lezen het de volgende keer wel.

• 31 Maart 2015 - 16:43

Tamara:

Hoi lieverds,
    Mooi beschreven en leuke foto's! Klinkt als een prachtige reis.
    Hoop dat jullie lekker hebben geslapen.
    Hier alles goed en stormachtig;)

Kus

• 31 Maart 2015 - 21:45

Joze En Fred:

Leuk om te lezen! Have fun!!!

• 31 Maart 2015 - 23:07

Linda:

Wauw! Wat een prachtige waterval en wat maken jullie ongelooflijk veel mee (van hobbelige busreis via indianendorpen naar een gezellige wandeling). Helemaal te gek!!

• 01 April 2015 - 10:01

Agnès:

Goede morgen reizigers,
    Jullie zullen inmiddels onderweg zijn naar Guatemala of al gearriveerd. Ben erg benieuwd naar jullie indrukken en ervaringen. Mijn dank voor de info want ik ben erg geïnteresseerd in de Maya's. Ik bestudeer vanuit mijn antropologie achtergrond de Mayalalender, hun religie en cultuur. Dus ik ga zeker over deze tempels lezen. Jullie wens ik een fijn vervolg van deze reis, in afwachting van jullie volgende reisjournaal,
    La'hme **
    Agnès

** Maya groet en betekend " ik ben mijn andere jij"

• 02 April 2015 - 21:53

Bert:

Nou jullie beidjes, dat moet wel een boeiende afwisselende reis zijn! Heerlijk hè, om zo'n andere werelden / culturen te zien, te beleven. Je wordt er een klein beetje een ander mens van, lijkt me; in ieder geval krijg je er een een andere kijk van op mensen en hun werelden. Gut, ik lijk wel een filosoof. Guus en José: genéét d'r vaan!