Dag 10 Labrang klooster en wandeling op berg. - Reisverslag uit Xiahe, China van Guus en Jose - WaarBenJij.nu Dag 10 Labrang klooster en wandeling op berg. - Reisverslag uit Xiahe, China van Guus en Jose - WaarBenJij.nu

Dag 10 Labrang klooster en wandeling op berg.

Door: José

Blijf op de hoogte en volg Guus en Jose

13 Mei 2013 | China, Xiahe

Hallo allemaal,

Na een goed te hebben geslapen kregen we vanmorgen een rondleiding door het Labrang klooster. Het klooster is een van de 6 belangrijkste Boeddha kloosters v d gele kappensekte. Het is n groot complex, waar de boeddhatempels ook de monniken wonen in eenvoudige stenen huisjes. De bestrating is van leem, alleen de hoofdweg is geasfalteerd.
We zagen mooie tempels, maar we mochten ook t begin van zo'n dienst/gebed bijwonen. Allemaal monniken snelden naar de tempel, daar gingen ze allemaal in hun zit/lig/bid houding en maakten een brommend geluid. Toen begonnen n aantal al het geld te tellen, wat mensen daar geofferd hadden voor iets of iemand. Ze haalden t uit de papiertjes, waar de wens opgeschreven stond. Daar gingen ze dan voor bidden.

De boeddhas in de tempels zijn erg mooi, je mocht binnen geen foto's maken, wel hebben we heel wat monniken op de foto.
Het was heel mooi dat je zo dichtbij dit allemaal kon komen en mocht zien.

S'middags zijn we een stuk van de kora( pelgrimsroute) gaan wandelen de berg op. Alweer n flinke klim, maar wel de moeite waard. (Ik merk wel dat ik minder lucht krijg door de hoogte).
Bijna bovenop de berg kwamen we langs de gebedsvlaggen, waar we gezamenlijk kleine briefjes met n meestal n tekening v n paard erop, uitgooiden, die dan met de wind mee de berg
afgaan. En dan mag je een wens doen, heel mooi.
Bovenop was n geweldig uitzicht en geregeld kwamen we monniken tegen.
Ook waren we nog bij het enigste vrouwenklooster met de kale nonnen gaan kijken, vriendelijk en mooi, eenvoudiger.
gaan kijken, deze zijn bijna niet.

We gaan dadelijk weer lekker eten bij het Nomad restaurant en morgen wordt er gepicknickt op de Grasslands en bezoeken en nomadentent.

Weer veel groetjes van ons.

Frans, de mondkapjes hebben nog niet nodig gehad.

• 13 Mei 2013 - 12:27

Agnes:

Dag wereldreizigers,
    Heel erg mooi om jullie verslagen te lezen, het brengt bij ons allerlei herinneringen naar boven. Want veel van jullie ervaringen herkennen we behalve het wandelen op de muur, dat hebben we minder gedaan. En ja Tibet is heel bijzonder, je bent echt in een andere wereld.Ik ben erg benieuwd naar jullie volgende verslag en de foto"s!
    Nog veel plezier en nog meer mooie ervaringen,
    lieve groet,
    Agnes & Wil

• 13 Mei 2013 - 13:32

Leon & Hetty:

Hoi Jose en Guus. Morgen moeten jullie beslist yak-boter-thee drinken in de nomadentent. Ik vond het niet te z...... echter Hetty heeft het opgedronken. Hebben jullie ook al die rollen laten draaien en ik hoop toch ook geteld want de opgave in het boek van het aantal rollen klopt niet geheel. Ik hoor van jullie wel het verschil. In een goed uurtje heb je ze allemaal laten draaien. Groeten van Leon & Hetty

• 13 Mei 2013 - 14:45

Kirsten:

Lieve Pap en mam,

Alle verhalen klinken echt super! Ik geniet ervan om ze elke keer weer te lezen (krijg ook zin in een mooie reis). Geniet van de alle dagen die nog gaan komen, jullie zitten nog niet op de helft. En de foto's daar ben ik ook heel benieuwd naar geworden... (toch niet alleen maar monikken en kloosters ;)).

liefs Kirsten en Pieter

• 13 Mei 2013 - 15:31

Wilma:

hoi jose/guus

na het geen ik al gelezen heb van jullie dagen in china bevalt het goed.
    het is leuk om jullie ervaringen te lezen en ik verheug me al op de vele fotos straks.
    het fijne is wel dat jullie gratis fitnis erbij krijgen (hahahaha).
    hoe gaat het inmiddels met het eten met stokjes ?
    ik wens jullie nog fijne dagen en zie uit naar jullie verhalen.
    groetjes Wilma

• 13 Mei 2013 - 16:06

Dick En Carry:

Geweldig wat jullie allemaal mee maken. Persoonlijk vind ik 't mooi dat jullie een behoorlijk actieve vakantie hebben. Hoe komt 't José dat je geen lucht had (of was dat Guus?) dan gaat de vraag naar Guus. Komt dat door de hoogte? Tenminste dat denk ik. En wat is dat da noe? Een nonnenklooster met kale monniken. hahaha. Hoe bevalt het eten daar?
    Lieve vrienden geniet van alles wat op jullie pad komt en we verheugen ons op jullie verhalen en foto's xx van ons