Dag 11 Grasslands - Reisverslag uit Xiahe, China van Guus en Jose - WaarBenJij.nu Dag 11 Grasslands - Reisverslag uit Xiahe, China van Guus en Jose - WaarBenJij.nu

Dag 11 Grasslands

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Guus en Jose

14 Mei 2013 | China, Xiahe

Hallo allemaal,

Vandaag het laatste verslag uit Xiahe.
We vertrokken om 9 uur naar de zuidelijke graslanden waar we ook het zwarte kappen nonnenklooster zouden bezichtigen.
Na een hobbelige rit langs nomaden huisjes en graslanden kwamen we bij een pas, daar hebben we naar beneden gewandeld. Weer terug in de bus verder naar het nonnenklooster, helaas de rit werd steeds moeilijker veel gaten en modder en in een dorpje kon de bus niet meer verder, er lag een halve meter modder op de weg.
Dan dezelfde rit weer terug, langs het hotel en toen doorgereden naar de noordelijke graslanden.
Bij een pas zijn we uitgestapt en gaan wandelen, bergje op en af tussen de yak en schapen keutels. Hier hebben we op een hele mooie plek gepicknickt met uitzicht op sneeuwbergen, het was er ijzig koud en het berg op lopen was weer lastig ivm de hoogte(3800 meter) vanwege de ijle lucht net zoals in het hotel als we de trap op lopen.
Dit gebied, de Grasslands was vroeger Tibet,heel mooi!

We zagen Yaks, schapen, groen gras berglandschap, nomaden als herder(geen bezoek nomaden tent misschien morgen).
Op de 2e wandeling hebben we op n mooie plek verjaardagstaart gegeten ivm met een jarige.
Een schapen hoedster (nomade) was nieuwsgierig, kreeg ook taart, maar hield dit vast en deed er niets mee maar keek alleen naar ons.
Om 5 uur waren we weer terug en nog even het stadje in, het getoeter, links en rechts rijden, rommelige drukte gaan we morgen weer verlaten. We gaan naar Langmusi ook in de bergen.
Het is hier op dit moment koud!!
Het hotel heeft geen verwarming (stadsverwarming van oktober tot mei) het tocht hier en het is hier maar 15 graden maar toch
Is het een mooi en vriendelijk hotel, alleen koud.

Avonds weer lekker gegeten aan de overkant, we vierden ook n beetje de verjaardag en de lokale bevolking zat ons goed te bekijken en maakten foto's, vonden dit wel leuk.

Groetjes en bedankt voor jullie leuke reacties!

José en Guus.

Ps met stokjes eten gaat nu als vanzelf.

• 14 Mei 2013 - 15:41

Wynand:

Wat een belevenis!
    Maar goed dat jullie zo een goede conditie hebben.
    Veel plezier en geniet! We zijn benieuwd naar de foto's.

• 14 Mei 2013 - 16:53

Riet En Martin:

Hoi José en Guus,

Geweldig wat jullie allemaal meemaken en al die indrukken. Wij vinden het super dat jullie er zo van kunnen genieten.
    Maar wij genieten mee. Jullie moeten wel een hele goede conditie hebben om dit alles te kunnen en te doen.
    De verslagen zijn heel mooi en geen moment saai. Mijn complimenten!!!
    Groetjes en liefs uit Helden,
    Riet en Martin.

• 15 Mei 2013 - 14:03

Leon & Hetty:

Jose en Guus,
    Geweldig jullie ervaringen. Het staat ons weer volledig op het netvlies. Alleen die yak-boter-thee nog ff drinken. Morgen gaan jullie (ruim) door de 4000 meter grens met de bus. Ik hoop dat de wegen inmiddels wel iets beter zijn dan in 2007. Langmusi is ook hartstikke leuk echter dat willen we wel van jullie horen !!!! en wandel ze daar o.a. een hele mooie kloof en "de berg op" naar de "begraafplaats" waar de roofvogels komen. Rustig aan wandelen want er is echt ijle lucht !!!!

• 18 Mei 2013 - 16:56

Tamara:

Hoi allemaal en pap en mam ;)..

We hebben net contact gehad met Guus en Jose via face time, ze zien er gezond uit en het gaat allemaal heel goed. Prachtige omgeving, heerlijk eten en veel gras en water, veel gewandeld en mooie kloosters gezien. Ook nog een spannend en triest verhaal met een buschauffeur die zijn papieren niet helemaal in orde had. Ze hebben ook sneeuw gehad en hebben veel zin om morgen weer de warmte in te gaan. Guus en Jose hebben een aantal maal geprobeerd om een verslag te plaatsen, maar het lijkt alsof ze worden gecensureerd.... Dat is ook China! Ze hopen morgen of overmorgen weer iets te kunnen plaatsen. Als dit niet lukt, dan hoop ik dat jullie dit berichtje nog lezen, want ik heb geen e-mail adressen.
    Heel veel groetjes namens Guus en Jose en natuurlijk ook van mij!

Tamara
    p.s. mijn e-mail adres is t.dauwerse@ziggo.nl

• 20 Mei 2013 - 19:25

Carry:

Hi Tamara en Guus en José.
    Ik dacht al.. waar blijven de berichtjes? maar gelukkig is er niks aan de hand en gaat alles (op een paar dingen na) redelijk tot goed. Jullie (Guus en José ) stinken in ieder geval niet meer hahah. Ook mooi dat Tamara gezien heeft dat jullie er goed uitzien. Tis toch wat zo'n reis hè. maar lieverds geniet ervan en we wachten weer 't volgens bericht af. Tamara.. bedank wah.
    xxx van ons Dick en Carry