Langmus, Songpang en Chengdu - Reisverslag uit Xiahe, China van Guus en Jose - WaarBenJij.nu Langmus, Songpang en Chengdu - Reisverslag uit Xiahe, China van Guus en Jose - WaarBenJij.nu

Langmus, Songpang en Chengdu

Door: Guus en Jose

Blijf op de hoogte en volg Guus en Jose

20 Mei 2013 | China, Xiahe

Hoi allemaal,

Onderstaand bericht is van Guus en Jose, dit bericht hebben ze gisteren gemaild. Het gaat goed met ze en vandaag hebben ze de panda's gezien! Helaas werkt waarbenjij.nu niet zo goed meer vanuit China, maar wel vanuit Nederland ;).

groetjes,
Tamara

Hoi vrienden en familie,

Woensdag 15 mei vertrokken we vanuit Xiaha naar Langmusi.bij onze eerste stop namaakten we n mooie wandeling over n bergpas. Na de lunch die dag kwamen we langs n controle politiepost.Daar begon het wachten, uiteindelijk bleek dat de chauffeur de autopapieren om buitenlanders te vervoeren verlopen had. Hiervoor kreeg hij naar onze mening een veel te zware straf: 15 dagen cel en 6 jaar zijn rijbewijs ingetrokken, dus zijn baan kwijt.
Onze bus werd in beslag genomen en er werden 4 kleine busjes geregeld. Na n hobbelige krappe rit kwamen we veilig in Langmusi. Dit Tibetaanse stadje is leuk, maar wel een grote modderpoel, open gelegen putten, gaten in de grond, s'avonds moest je echt n zaklamp bij je hebben.
De volgende dag maakten we n wandeling boven op de berg naar n hemelbegraafplaats. De boeddhisten laten hun doden opeten door de gieren, dit is goed, want gieren staan dichter bij de hemel.monniken brengen t lichaam naar boven en hakken t in stukken en dan kunnen de gieren het opeten. Wij zagen nog restanten, knoken, schedels, gebitten, gedenkstenen en veel rommel.Best een lugubere plek voor ons gevoel.
S'middags maakten we n prachtige wandeling door een kloof, helaas regende het welal de hele dag, maar toch was het mooi natuurschoon!
Ook nog mooie Tibetaanse kloosters bekeken en weer veel monniken gezien.

Vrijdag 17 mei vertrokken we naar Songpang, grensplaatsje tussen China en Tibet. Het sneeuwde!!n busrit van 4 uur over passen, veel slechte wegen, rotsstenen op de weg en overstekende yaks kwamen we toch weer goed aan. Ons hotel Emma's Guesthouse had alleen helaas geen water en stroom, s,avondspits gelukkig wel weer.
Songpang is n leuk, eenvoudig stadje met veel houten huizen, gezellige winkeltjes, Marktjes waar de dieren nog buiten verkocht worden, gedroogde dieren hangen op, riksja's die overal doorheen crossen, vrouwen in Tibetaanse kleren en ook veel armoede.savonds Hotpot gegeten met de hele groep.Lekker en leuk.
Gelukkig konden we daarna toch n beetje douchen.
Zaterdag zijn we het unesco nationaal park Huanglong geweest. Het is n oerbos met indrukwekkende watervallen (was nu geen water) en mineraalcalciet afzettingspoelen. We liepen alweer n keer duizenden trappen op, maar het was wel de moeite waard.D rit daar nar toe was ook heel mooi, door gebergte en zagen de Iceberg, we waren op 4000 met hoogte. Schitterend uitzicht!!

Nu zijn we dus in Chengdu, na n lange busrit. In het dorpje waar het episch centrum was van de zware aardbeving in 2008 hebben we geluncht. Je zag er niet veel meer van, wel veel nieuwbouw.
We amuseren ons nog prima en hier konden we ons eindelijk weer eens lekker douchen.
Chengdu is weer n stuk stuk moderner , n miljoenenstad van 14 miljoen inwoners.

Morgen naar de panda's.l
Heel veel groetjes Guus en Jose

• 20 Mei 2013 - 13:08

Leon & Hetty:

Jose en Guus,
    De panda's bekijken is een "must" en blijf in elk geval genieten !!! Na Chengdu worden de verhalen voor ons nieuw, dus zijn we extra benieuwd. Zoe de "English Corner bij de rivier" eens op en je verbaasd je hoeveel chinezen "ineens" om je heen staan om engels met je te praten. Meer dan 10 woorden kennen ze helaas niet (of ze hebben bijgeleerd vanaf 2007). Groeten van ons.

• 20 Mei 2013 - 16:51

Truus Looffen:

Hallo Jose en Guus
    Ik lees dat jullie het goed naar jullie zin hebben !
    Al veel gezien lees ik in de mooie reisverslagen een prachtig land !
    Verder wens ik jullie nog een fijne reis verder .
    Groetjes Truus Looffen

Guus en Jose

Lieve kinderen, familie en vrienden, Onze vierde verre reis komt in zicht. Op naar de Maya route! We vertrekken op 23 maart om een rondreis te maken van Mexico naar Guatemala, Honduras, Belize en weer terug naar Mexico. We gaan met een groep van 20 personen. Op 16 april vliegen we weer naar huis. Als jullie ons reis willen volgen vinden wij dat hartstikke leuk! We hebben er weer veel zin in. Veel groetjes, Guus en José.

Actief sinds 01 Mei 2010
Totaal aantal bezoekers 19929