Tsitsikama Nationaal Park en Township - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Guus en Jose - WaarBenJij.nu Tsitsikama Nationaal Park en Township - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Guus en Jose - WaarBenJij.nu

Tsitsikama Nationaal Park en Township

Door: José

Blijf op de hoogte en volg Guus en Jose

04 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag vertrokken we met zonnig weer richting Tsitsikama park. Onderweg zagen we weer n ander landschap, veel koeien op weides met bergen op de achtergrond.De koffiestop deden we bij de Paul Sauerbrug, n hoge brug met diepe kloof over de rivier Storms.
Volgende stop bij een 800 jaar oude geelhoutboom al in het gebied van het park.Mooi en groot!
Via de tuinroute kwamen we in het echte Tsitsikamapark en zette de bus ons af bij het mooie strand bij zee, waar de golven meters hoog waren. Via vlonders liepen we naar de monding van de River Storms in de Indische oceaan.Daar gingen we via een hang( wiebel) brug over het wilde water. Het was een geweldig gezicht, de grote golven klotsten met witte opspattende schuimkoppen tegen de rode rotsen! Schitterend!!

Hierna lekker eten in n mooi Afrikaans getint restaurant en vandaar uit wandelden we naar het Township aan de overkant van de brug. Dit was werkelijkheid iets wat we nog nooit gezien hadden. Echte krotten, houtenplanken tegen elkaar getimmerd en golfplaten gedeeltelijk als dak,de paden,ongelijk modderig met keien en rotzooi her en der verspreid. Een armoedige kraan in het midden voor water voor ieder.Wat een ellende armoede!.Een aantal kinderen kwamen ons tegemoet gerend,op blote voeten over de keien,wel vrolijk , spelend en wilden de hand vasthouden en op de foto.
We zagen ook het schooltje dat gesponsord wordt mede door het geld wat wij gaven om hier te mogen kijken.De kinderen krijgen hier onderwijs tot 6 jaar. Daarna kunnen ze naar n school 4 km buiten t dorp met n gratis bus. Dit kost geld, niet zo veel, maar als de ouders t niet willen geven gaan ze niet , alhoewel er wel leerplicht is tot 16 jaar.
Er zijn 9 vaste leerkrachten uit t dorp en 5 vrijwillegers die de kinderen van 0 tot 2 opvangen als ouders werken zijn. Deze mensen hadden wel allen een stenen Mandela huis kunnen krijgen n paar jaar geleden, maar wilden dit niet,omdat dit in hun denken toch nog meer geld zou kosten.Er moet iets veranderen in het denken en doen van de mensen.Een groot probleem is ook t alcoholgebruik en drugs. Aids is er ook bijeen derde van de bevolking.

Martijn, nog even jou vraag beantwoorden hoe het was om daar te lopen waar Mandela heeft gewoond. Wij vonden dit heel bijzonder, zo'n geweldige man, die zoveel goeds heeft gedaan, zoals bv het afbreken van de sloppenwijken en dan gratis de mensen die daar woonden n eenvoudig huis geven.

Nog even over de groep. Het is n hele grote groep (44) mensen, maar t gaat prima. Iedereen praat met elkaar, alhoewel zich natuurlijk wel groepjes vormen binnen de groep, maar dat is goed. Iedereen is ook altijd op tijd.
Onze Afrikaans/nederlandse reisleider Jan Murris is prima. Hij vertelt veel vol enthousiasme over het land en de bevolking en hij leid de groep goed.

Nou dit was wel een lang verhaal. ik hoop dat het niet al te saai wordt!

Groetjes van Guus en José.

• 04 November 2011 - 20:57

Zus Severins:

geweldig ,nee het word niet saai hoor .kijk iedere dag naar je berichtjes uit .ik geniet van hier uit mee .
    liefs zus

• 05 November 2011 - 09:04

Agnes:

Saai nee natuurlijk niet ik lees jullie berichten met veel plezier en interesse. Wat zien jullie veel al lezend lijkt het overweldigend, hoe is dat voor jullie?
    Groetjes, Agnes

• 05 November 2011 - 09:57

Carry:

Hoezo SAAI??? helamaal niet, wij vinden 't super. Hier gaat alles heel goed. Ik heb de groepen verteld in Terwinselen dat ik vanaf januari niet meer kom. Het was wel een teleurstelling maar ze vinden mijn beslissing heel goed (lief he).
    Maar ik heb voor een goede vervanging gezorgd voor hun.
    Fijn week-end Guus en José. xx Dick en Carry

• 05 November 2011 - 11:11

Frans:

saai!!!
    wim-oweh wim-owe the lion sleep tonight.(mee zingen)
    hallo jullie twee daar in zuidafrika ben nog nooit zo vaak op de site van 'ýou tube" geweest volg plaatsjes en plekjes waar jullie geweest zijn.
    ben nog naar het gaiapark (zoo)geweest, familie gezien van de big five,maar ze voelde zich opgesloten.
    Verder wens ik jullie nog veel kijk genot.
    Ga verder met muziek luisteren pata pata.
    hiami hiami,hiami sat si pata pata

groetjes frans